Consult van RIB Incasso
Consulting is een tool voor het bereiken van prestatieverbeteringen, door innovatieve oplossingen aan te reiken voor problemen in de bedrijfsvoering bij cliënten. Dit door het leveren van expertise, kennis en inzicht op het gebied van strategische bedrijfsplanning, verbeteren van de operationele bedrijfsprocessen, informatietechnologie en de praktische toepasbaarheid hiervan”
Welke systemen heeft u hiervoor nodig? Bedrijven werken met verschillende applicaties en systemen om risico’s te beperken en gegevens bij te houden. Deze kunnen u helpen bij het opzetten en inrichten van het debiteurenbeheer.
Acceptatiesysteem.
Op basis van kredietinformatie wordt bepaald of een nieuwe klant geaccepteerd wordt. Dit kan handmatig of geautomatiseerd gebeuren.
Monitoringsysteem.
Dit systeem controleert de gehele portefeuille voor continu inzicht in bestaande klanten en leveranciers. Zeker bij ketenpartijen is het laatste belangrijk.
Facturatiesysteem.
Facturen kunnen handmatig of geautomatiseerd worden verstuurd (eventueel als eFactuur) – waarop aanmaningen logisch moeten aansluiten.
Boekhoudsysteem.
Alle debiteuren en crediteuren worden hierin geboekt, wat de basis biedt voor inzicht in de cashflow en het debiteurenrisico.
CRM-systeem. In het Customer Relationship Management (CRM) systeem staat informatie over afspraken, contacten en contracten met klanten.
Ook klachten kunnen hierin worden verwerkt, voor beter inzicht in de achtergrond van niet-betalingen.
Het belang van debiteurenbeheer
Bedrijven doen er alles aan om scherp in te kopen en met maximale winst te verkopen. Vervolgens verliezen ze door slecht debiteurenbeheer in de laatste fase van het verkoopproces (de betaling) alsnog geld. Meer dan de helft van de faillissementen ontstaat door slecht debiteurenbeheer – wat het belang ervan direct weergeeft. Debiteurenbeheer houdt ook veel meer in dan het aansporen van klanten om te betalen. Het gaat er mede over om de reden van het niet-betalen te achterhalen. Misschien is een dienst of product niet geleverd? Of staat er een administratieve fout op de factuur? Goed debiteurenbeheer is een totaalproces dat bestaat uit het:
Het opstellen van goed debiteurenbeheer
In principe bestaat het opstellen van gedegen debiteurenbeheer uit twee stappen. U bepaalt eerst uw strategie – en deze vult u vervolgens in met de daarbij passende procedures.
Stap 1. Bepaal de strategie
- Welke klanten accepteert u en onder welke voorwaarden?
- Welke klanten monitort u?
- En van welke neemt u afscheid – en wanneer?
Stap 2. Stel passende procedures op
- Hoe ziet uw facturatieproces eruit?
- Hoe ziet uw factuur eruit?
- Wanneer doet u een telefonische aanmaning?
- Wanneer volgt een schriftelijke aanmaning?
- Hoe ziet de aanmaning eruit?
- Wanneer schakelt u een incassobureau in?
- Wanneer gaat u procederen?
- En wat is daarin de rol van uw medewerkers? Kiest u voor outsourcing of eigen beheer?
In de praktijk houdt dit in dat RIB Incasso:
- uw debiteurenbeleid tegen het licht houdt
- alle kosten bekijkt
- alle systemen waar meewerkt
- Herinnering en aanmaningstrjact onderzoekt
- u adviseert doormiddel van een analyse die u inzicht geeft en onderbouwd met cijfers om stappen vooruit te zetten naar; meer groei, minder tijdverspilling of simpel besparen.
Wat levert het op?
Goed debiteurenbeheer levert een directe bijdrage aan de winst, omdat minder op debiteuren hoeft te worden afgeschreven. Daarnaast beschikt het bedrijf over een betere cashflow en beschikbare liquiditeit die kan worden gebruikt voor aankopen of investeringen. Bovendien draagt goed debiteurenbeheer bij aan een positief en professioneel bedrijfsimago.
Wil u weten wat Rib consulting voor uw bedrijf kan doen? Maak een afspraak met ons (uiteraard vrijblijvend en gratis) en we leggen het u graag uit.